لباس محلی افغانستان بر تن مجید مرتضایی + عکس طالبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تحریم کرد جمهوری خواهان آمریکا خواستار توضیح وزیر دفاع در رابطه با تناقض در گزارش حمله به فرودگاه کابل شدند تاکید بر ضرورت تدوین برنامه مشترک استان‌های مرزی برای تسهیل تجارت با افغانستان محدودیت پخش یک شبکه خبری ماهواره‌ای در افغانستان از سوی طالبان ویدئو | ارائه خدمات درمانی به ۱۵ هزار بیمار خاص افغانستانی در خراسان رضوی آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است
سرخط خبرها

آمریکا از چاپ اسکناس‌های تازه برای افغانستان در سوئیس خبرداد

  • کد خبر: ۱۳۰۷۳۰
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
آمریکا از چاپ اسکناس‌های تازه برای افغانستان در سوئیس خبرداد
افزایش اسکناس‌های فرسوده در چرخه پولی افغانستان یکی از مشکلات مردم این کشور در یک سال گذشته بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بعد از آنکه طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند، بانکداری و به طبع آن چرخه مالی در این کشور با مشکلات زیادی مواجه شد و هیچ دستگاهی برای اجرای سیاست‌های مالی مسئولیت نداشت.

عدم ورود اسکناس‌های نو به چرخه مالی افغانستان در ماه‌های گذشته باعث شده است که اسکنانس فرسوده در این کشور افزایش یابد. این موضوع آنقدر پررنگ بود که استاندار طالبان در هرات خطاب به مغازه داران و مردم گفت که هیچ کسی حق ندارد پول را به خاطر کهنه بودن قبول نکند.

حالا، اما توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان می‌گوید که اسکناس‌های تازه برای افغانستان چاپ شده است. هرچند که او درباره زمان ورود این اسکنانس‌ها به افغانستان چیزی نگفته است.

آمریکا از چاپ اسکناس‌های تازه برای افغانستان در سوئیس خبرداد

تلویزیون آمو در این باره نوشته است: «پول‌هایی که توماس وست از آن‌ها سخن می‌گوید؛ قرار بود در سال‌های آخر حکومت جمهوریت در سوئیس به چاپ برسند؛ اما این کار در آن روز‌ها انجام نشد.»

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان تاکید کرد: «خیلی خوشحالم که بگویم در ۲۴ ساعت گذشته ما بالاخره شاهد انجام دو معامله ارزی بودیم و این بدان معنی است که پول افغانی چاپ شده و این پول‌های جدید جایگزین پول‌هایی خواهد شد که عملاً در سیستم موجود هستند.»

موضوع پول‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا یکی از موارد جدی مورد اختلاف میان طالبان و آمریکا است.

این پول که کارشناسان اقتصادی افغانستان معتقدند باید به عنوان پشتوانه پول افغانی حفظ شود، اما طالبان می‌گویند که در شرایط فعلی کشور باید این پول‌ها آزاد و وارد چرخه مالی افغانستان شوند تا شاید وضعیت اقتصادی در این کشور بهبود یابد.

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در این نشست درباره پول‌های مسدود شده افغانستان و روند رسیدن آن به این کشور گفت که یکی از رویداد‌های تازه در این زمینه نخستین نشست هیئت ناظر است که قرار است در ماه آینده میلادی در سوئیس برگزار شود.

بخشی از پول‌های منجمد شده افغانستان به یک بانک سوئیسی منتقل شده و زیر نظارت یک هیئت چهار نفری شامل نمایندگان امریکا، سوئیس و انور الحق احدی، وزیر پیشین مالیه و شاه محرابی رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان قرار دارد.

به گفته توماس وست بخش زیادی از ۳.۵ میلیارد دالر افغانستان دست نخورده باقی خواهد ماند و برای آینده حفظ خواهد شد.

دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان پس از سقوط حکومت پیشین در مردادماه سال ۱۴۰۰ توسط آمریکا مسدود شدند. مجموع این دارایی‌ها ۷ میلیارد دلار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->